Reprezentanti ai FAPPR s-au aflat zilele acestea la Bruxelles pentru întâlniri în efortul de a veni cu propuneri către autorități și cu cele mai noi informații pentru membri. Aceștia s-au întalnit cu funcționari ai DG Agri, ai Reprezentanței Permanente a României la Comisia Europeană și cu eurodeputati din COMAGRI.
Principalele concluzii și puncte de reflecție sunt următoarele:
1. Suntem atenți la ordonanța privind licențele/autorizațiile de import care ar trebui să fie adoptată până la 15 octombrie. Omologii ucraineni vor adopta o legislație similară. Este importantă clarificarea cu privire la posibilitatea reală a verificării de către ANAF – a stocurilor existente la data depunerii cererii la operatorul economic solicitant al autorizației de import pentru a fi operatională. De asemenea, din convorbirile purtate la Bruxelles, a rezultat că posibilitatea de refuz al importului nu e definită atât de riguros.
2. Derogarea de la GAEC 8 (pârloaga) ar putea fi adoptată în cel mai optimist scenariu la 1 ianuarie 2024, astfel încât culturile de primăvară 2024 să intre sub incidența acestei prevederi. Nu există o siguranță în această chestiuni din cauza dificultății parcursul legislativ anevoios care implică Parlamentul European și Consiliul de Miniștri (Consiliul UE).
3. Declarația unor eurodeputati privind ajutorul din Fondul de Solidaritate al UE, de 33,9 milioane de euro acordat fermierilor care au avut pierderi din cauza secetei, nu are temei în baza cadrului legislativ în care funcționează respectivul Fond. Acesți bani nu pot fi dați fermierilor, ci reprezintă o formă de ajutor de refacere a unor utilități/investiții publice/elemente de infrastructură.
4. Parlamentul European e preocupat de flexibilizarea unor regulamente asociate Pactului Verde (Green Deal). De curând, COMAGRI a votat o forma atenuată a SUR:
– Obiective de reducere a pesticidelor: COMAGRI a stabilit un obiectiv ambițios de reducere a utilizării pesticidelor și a riscurilor cu până la 50% până în 2035. În plus, statele membre trebuie să stabilească obiective naționale de reducere de cel puțin 35%.
– Evaluarea fezabilității: Până în 2029, Comisia ar urma să evalueze fezabilitatea atingerii obiectivelor de reducere ale Uniunii pentru 2035. Această evaluare se va baza pe disponibilitatea unor metode alternative de combatere a dăunătorilor fără substanțe chimice și a unor produse de protecție a plantelor cu risc scăzut.
– Perioada de referință ajustată: Perioada de referință pentru calcularea reducerii utilizării pesticidelor și a riscurilor a fost modificată la 2011-2012-2013, o schimbare față de propunerea inițială a Comisiei, anume 2015-2016-2017.
– Zone sensibile: Statele membre au autoritatea de a-și defini zonele sensibile, dar detaliile specifice privind desemnările teritoriale ar trebui să fie definite de statele membre.
5. FAPPR a fost apreciat de către europarlamentarii din COMAGRI, de către funcționarii de la DG-Agri și de către oficialii Reprezentanța Permanentă a României la Comisia Europeană, pentru modul profesionist în care interacționează cu autoritățile și pentru soluțiile de armonizare a legislației europene în plan național.